موسیقی ایرانیان

ساخت وبلاگ

rastakkkkkkدر آخرین روز سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر هشت نوای موسیقی از پنج سالن تهران بلند می‌شود. دیروز نیز اجراهای مختلفی با استقبال مخاطبین در پایتخت به روی صحنه رفت.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، ۳۰ بهمن‌ماه گروه «چارتار» با دو اجرا در ساعت‌های ۱۸:۱۵ و ۲۱ در برج میلاد به روی صحنه می‌رود.

تالار وحدت در ساعت ۱۸:۱۵ مشترکا میزبان دو اجرا از اکبر خمیسوخان و اردوان کامکار است. همچنین قوالی‌خانی «فیض علی فیض» برنامه دیگر همین تالار در ساعت ۲۱ است.

کنسرت‌های پاپ این دوره از جشنواره با اجرای بابک جهانبخش در ساعت ۱۸:۱۵ و گروه «هفت» در ساعت ۲۱ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی پایان می‌یابد.

سالن رودکی در ساعت ۱۸:۱۵ شاهد اجرای دوئت راک زهی توسط گروه «بارتولومی بیتمن» از اتریش است.

آخرین میهمان استانی سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر، گروه «راهو» از لرستان است که برنامه خود را ساعت ۱۹ در فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌کند.

گزارش های مفصل «موسیقی ایرانیان» از نهمین روز چشنواره موسیقی فجر را در ادامه دنبال کنید:

وقتی گفت‌وگوی شرق و غرب آغاز می‌شود

۱۴۵۵۸۶۶۷۹۳۸۲۸_B62Q0127اجرای تلفیقی موسیقی سنتی ایران و فلامنکو اسپانیا درحالی در جشنواره موسیقی فجر به صحنه رفت که بیش از هرچیز، جلوه‌گری نوازندگی سازها در آن، مخاطبان را به وجد آورد.

کنسرت گروه تشکیلی سهراب پورناظری با همراهی آنتونیو ری، اهل مادرید، در قالب سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر، در سالن همایش‌های برج میلاد به صحنه رفت.

در ابتدای این اجرا، پورناظری در سخنانی گفت: امسال برخلاف سال‌های گذشته، برای خودم فستیوال پربارتری بوده است با حضور هنرمندان شاخص و اتفاق‌های خوب که جشنواره را هیجان‌انگیز کرده است.

او در ادامه با بیان این‌که همنوازی با موسیقی فلامنکو برایش یک آرزوی قدیمی بوده است، گفت: با وجود یک جلسه تمرین با آقای آنتونیو ری، سعی کردیم رپرتوار خوبی آماده کنیم.

این برنامه با تکنوازی کمانچه توسط پورناظری ادامه یافت و همچنین همنوازی و تکنوازی‌های اعضای گروه او که ترکیبی بود از سازهای سنتی همچون سنتور و رباب و سازهای غربی همچون گیتار الکتریک، پرکاشن و درامز.

در ادامه، با خروج گروه پورناظری، آنتونیو ری با حضور بر صحنه، به تکنوازی ماهرانه گیتار فلامنکو پرداخت.

بخش دوم این کنسرت با پیوستن هنرمند اسپانیایی و گروه ایرانی درحالی آغاز شد که سهراب پورناظری در سخنانی با اشاره به بحث ایران فرهنگی که در جشنواره امسال مطرح شده است، گفت: من خودم به این موضوع اعتقاد ویژه‌ای دارم و با توجه به ذهنیتی که از ایران در آن طرفی‌ها تصویر شده است، از کسانی که امکان حضور هنرمندان بزرگ جهانی را در ایران فراهم کردند تشکر می‌کنم. شخصا در مواجهه با این هنرمندان شاهد بوده‌ام که چقدر غافلگیر شده‌اند و ذهنیتشان تغییر کرده است.

او همچنین با اشاره به مهاجرت نوازندگان بزرگ عود از بغداد به اندلس در قرن‌های پیش گفت: احتمالا به همین دلیل است که ما هنگام شنیدن موسیقی فلامنکو اسپانیایی، این‌قدر احساس آشنایی داریم.

این اجرای مشترک که سهراب پورناظری ابتدا کمانچه و سپس تنبور به دست گرفت، به شکلی ادامه یافت که گاه با تکنوازی‌های مکمل و متناوب ادامه یافت و گاهی با دونوازی و همنوازی‌های گروهی.

در این میان، اجرا گاهی با ابراز احساسات آنتونیو ری هنگام کمانچه‌نوازی همراه بود که زمان تنبورنوازی شدت می‌یافت.

در ادامه اجرا نیز رفت و برگشت‌ها و سوال و جواب‌های سازی این دو نوازنده، شکل مغازله‌ای به خود گرفت که بارها با ابراز احساسات حاضران در سالن همراه شد.

در این اجرا، علاوه بر علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و هنرمندان سایر حوزه‌های هنری همچون فرهاد اصلانی (بازیگر سینما)، کیخسرو پورناظری، پدر سهراب نیز حضور داشت که او یکی از دسته گل‌های اهدایی تماشاچیان را به پدرش اهدا کرد.

در پایان اجرا و هنگام خروج معاون هنری وزیر ارشاد، برخورد لفظی و فیزیکی یکی از اعضای انتظامات شرکت خصوصی مجری جشنواره با یکی از خبرنگاران پوشش‌دهنده کنسرت که تا مدت قابل توجهی ادامه یافت، حاشیه عجیب این اجرای هنری بین‌المللی بود.

اظهارات چند مدیر خارجی درباره جشنواره موسیقی فجر

پوستر جشنواره موسقی فجر

پوستر جشنواره موسقی فجر

مدیران فستیوال‌های خارجی که در طول جشنواره موسیقی فجر به ایران آمده‌اند و قرار بود علاوه بر بازدید از اجراهای رسمی جشنواره شاهد اجرای چند استعداد در موزه موسیقی هم باشند در نشستی با خبرنگاران توضیحاتی در این‌باره ارائه دادند.

ارنت آبرت مدیر موزه قوم‌نگاری ژنو از کشور سوئیس، ژوزف آیچینگر مدیر هنری جشنواره ان‌او‌ای از کشور اتریش، ژوهم والکتبرگ مدیر برنامه جشنواره‌های کشور هلند و آیلار رزا مدیر برگزاری فستیوال‌های موسیقی سنتی پاکستان مهمانان خارجی سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر هستند که در تهران حضور پیدا کرده‌اند.

ژوزف آیچینگر مدیر هنری جشنواره ان‌او‌ای از کشور اتریش درباره انگیزه حضور خود در ایران اظهار کرد: ارزیابی من از اجراهای این جشنواره مثبت است. روزهایی را که در ایران سپری کردم توانستم اجراهای ویژه موزه موسیقی را ببینم و چند اجرای رسمی جشنواره را نیز دیدم.

او ادامه داد: نوازندگان ایرانی حضور قدرتمندی روی صحنه داشتند و ارتباط خوبی با مخاطبان‌شان برقرار می‌کردند. من درباره اجراهای ویژه موزه موسیقی هم باید بگویم این اجراها از کیفیت خوبی برخوردار بودند و همین‌طور اجرای یک هنرمند نیشابوری به اسم حسن عبدی که بخش‌هایی از موسیقی تعزیه را برای ما اجرا کرد، بسیار لذت‌بخش بود.

آیچینگر با بیان اینکه مفهوم زیادی از این فضا درک نکرده است، گفت: دوست داشتم مفهوم تعزیه را می‌فهمیدم تا بیشتر بتوانم ماجرا را درک کنم. در میان اجراهای رسمی هم کنسرت گروه کوبه‌ای تهران بسیار برایم جذاب بود زیرا میان اعضای گروه آن‌ها مردی بود که مرشد نام داشت و ضرب زورخانه می‌زد. او شاهنامه هم می‌خواند اما متأسفانه من فارسی بلد نیستم و خوب موضوع را درک نکردم.

او با اشاره به اینکه بررسی‌هایی درباره گروه‌های ایرانی صورت داده است، افزود: قطعا پس از بازدیدهایی که از گروه‌های موسیقی ایرانی داشتم به این نتیجه رسیدم که می‌توانم تعدادی از آن‌ها را به فستیوالی که خودم مدیر آن هستم دعوت کنم.

آیچینگر در عین حال تأکید کرد: ترجیح می‌دهم نامی از این هنرمندان که آن‌ها را برای فستیوال انتخاب کرده‌ام نبرم زیرا باید در این زمینه بیشتر مطالعه داشته باشم. وقت ما برای دیدن جشنواره محدود بود و نمی‌توانستیم دیدارهای گسترده‌ای با رسانه‌ها داشته باشیم.

در بخش دیگری از این نشست که ۲۹ بهمن‌ماه در لابی هتل لاله برگزار شد ژوهم والکتبرگ مدیر برنامه جشنواره‌های کشور هلند نیز در سخنانی مطرح کرد: از حضور در ایران خوشحال هستم. در این مدتی که در ایران بودم توانستم از اجراهای باکیفیتی بازدید کنم که فکر می‌کنم خیلی از این اجراها دارای استاندارد و قابل قبول بودند.

او با بیان اینکه با یک ذهنیت اروپایی با موسیقی ایران ارتباط برقرار کرده است، افزود: تماشاگران ایرانی برای من جالب بودند. آن‌ها واکنش‌های جالبی به هنرمندان و اجراهای آن‌ها نشان می‌دادند. ما هم قطعا برنامه‌ریزی‌هایی برای دعوت از هنرمندان ایرانی خواهیم داشت و من یک بسته از موسیقی ایران را طراحی می‌کنم که بتواند معرف خوبی برای موسیقی ایران باشد و سپس آن را به جشنواره‌ام معرفی کنم.

وی افزود: موسیقی ایرانی این قابلیت را دارد که بتواند مخاطب خود را در دنیا پیدا کند. من هم تلاشم را می‌کنم مجموعه مناسبی از این موسیقی را طراحی و به کشورم در هلند معرفی کنم.

آیلار رزا مدیر برگزاری فستیوال‌های موسیقی سنتی پاکستان نیز که امسال به همراه همکارانش در سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرده است، افزود: من با موسیقی ایرانی آشنایی دارم و هنگامی که از بخش موسیقی نواحی جشنواره دیدن کردم متوجه شدم که کشور من یعنی پاکستان با منطقه سیستان و بلوچستان در ایران دارای اشتراکات است.

او در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: من در این جشنواره آثار هنرمندان جوان ایرانی را دیدم که می‌توانم بگویم از سطح کیفی قابل قبولی برخوردار بودند و این موسیقی‌ها می‌تواند در فضاهای علمی مورد بررسی قرار گیرد.

آیلار رزا با اشاره به اجراهایی که در موزه موسیقی از آن‌ها بازدید کرده است، افزود: من از اجراهایی که دیده‌ام تا حد زیادی راضی بودم و فکر می‌کنم بشود طراحی‌هایی روی این موسیقی‌ها انجام داد و آن را به مخاطب معرفی کرد.

سپس ارنت آبرت در سخنانی مطرح کرد: حضور این تعداد هنرمند فعال در جشنواره موسیقی فجر شایسته تقدیر است. آثاری که در این جشنواره ارائه شدند دارای استاندارد جهانی بودند. همچنین این جشنواره بخش‌های گوناگونی داشت که خودش قابل بررسی است.

وی افزود: از نظر من کیفیت این جشنواره قابل قبول است و ما هم به این جا آمدیم تا جنبه‌های مختلف موسیقی ایرانی را گوش دهیم. در واقع در این جشنواره فرهنگ‌های مختلف می‌توانند با یکدیگر دیدار کنند و به نتیجه‌های خوبی برسند که در نهایت منجر به تعامل می‌شود.

مدیران فستیوال‌های خارجی در حالی در سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرده‌اند که هیچ یک از خبرنگاران در جریان زمان حضور آن‌ها در ایران و همین‌طور بازدید آن‌ها از موزه موسیقی قرار نگرفتند.

رومانوی فرانسوی جز خالص را با خود آورد

۶۱۷a2776f20d4e817afffbdbb257cffa_Sآلدرو رومانو نوازنده درامز در همراهی با پلاسیدو روبینو (نوازنده پیانو و ترمپت) و توماس برمیری (نوازنده کنترباس) ۲۹ بهمن ماه مخاطبان موسیقی جز را بر سر شوق آوردند.این گروه فرانسوی که برای حضور در جشنواره سی و یکم موسیقی فجر به تالار وحدت آمده بودند با اجرای یک کنسرت خالص جز باعث شدند علاقه­‌مندان به این موسیقی شب خوبی را بگذرانند.

در دوشب گذشته تالار رودکی میزبان مخاطبانی بود که برای دیدن کنسرت های جز به این دو سالن آمده بودند، با این تفاوت که فاواتای ایتالیایی در شبی که کنسرت داشت با ساز زهی ، ساز بادی و البته پیانو به روی صحنه رفت اما در اجرای پنجشنبه شب گروه فرانسوی رپرتوار با سازبندی درام، پیانو و کنترباس عرضه شد. در این اجرا کنترباس که در جایگاه ارائه دهنده نویز عمل می­کرد به جای استفاده از آرشه در مقام چیزی شبیه گیتار الکتریک قرار داشت.

به نظر بسیاری از کسانی که پنجشنبه شب در ساعت ۲۱ به تالار وحدت رفته بودند اجرای این گروه یک جز خالص بود. یعنی یک موسیقی بر پایه ریتم نوازی و نه ارائه موسیقی ملودیک. در حالی که شب گذشته در تالار رودکی کار بر پایه ملودی بود و ساز بادی سعی داشت جای خالی ملودی در آن موسیقی جز را پر کند.

در کنسرت پنجشنبه شب اما نوازنده درامز که با سابقه و شناخته شده بود از ساز درامز عملکرد مورد انتظار مخاطب ایرانی را ارائه نداد. با توجه به اینکه مخاطب ایرانی درام را در موسیقی پاپ و راک دیده و همیشه از این ساز صدای سنگین شنیده بود، در کنسرت گروه فرانسوی از این ساز صداهای ساده و کاربردی موسیقی در حال ارائه (یعنی جز) شنیده شدند.

این اتفاق برای مخاطبانی که تجربه شنیدن چنین موسیقی را ندارد کاملا جذاب بود. پیانو که به عنوان یکی از ارکان اصلی موسیقی جز کاربرد دارد در این کنسرت نیز به نحو احسنت کار خود را انجام داد. البته اجرای پیانو در مقایسه با کنسرت فاواتا تفاوت­های ویژه­ای داشت. از جمله اینکه در لحظه اجرا به صورت کاملا ریتمیک پیش می­رفت و از ملودی پردازی دوری می­کرد. با این توضیح که در لحظه لحظه اجرا نوازنده پیانو به خط­هایی که رومانو به او می­داد معطوف بود. در اجرای جز فرانسه ساز کنترباس کار خود را به این صورت انجام می داد که با حضور در یک فضای خالی خلاهای موجود در موسیقی ارائه شده را پوشش می­داد.

پس از پایان رپرتوار در نظر گرفته شده برای این کنسرت، مخاطبان حاضر در تالار وحدت آنقدر به تشویق­های خود ادامه دادند تا رومانو گفت بخشی از قطعه سوم اجرا شده را دوباره برایتان اجرا می­کنیم. او و گروهش پس از اجرای این قطعه در میان تشویق مخاطبان صحنه را ترک کردند.

بر خلاف سال­های گذشته که موسیقی جز تنها گاهی اوقات در جشنواره موسیقی فجر و در تالار وحدت به روی صحنه می­رفت( مانند کنسرت گروه انیمشین) امسال اما با حضور فاواتای ایتاییایی و رومانوی فرانسوی بسیاری از مخاطبان اصلی موسیقی جز توانستند دو اجرای سطح بالا و البته کاملا متفاوت از یکدیگر را در جشنواره موسیقی سی و یکم بشنوند.

کر ارکستر سمفونیک نواهای محلی سر داد

۶۶۱۸۲۱a9442a8dbd824e89bd18c0fd2e_Sکر ارکستر سمفونیک تهران به رهبری رازمیک اوحانیان و با مدیریت هنری علی رهبری در ساعت ۱۸:۱۵ دقیقه بیست و نهم بهمن ماه در تالار رودکی به روی صحنه رفت.

این گروه در بخش اول اجرایش که در حوزه موسیقی کلاسیک بود قطعاتی از موتزارت، کاپو، چیارا اجرا شد. از نکات قابل توجه در مورد این اجرا می‌توان به افت و خیز نسبتا محسوس اجرای گروه ارکستر سمفونیک تهران در مواجهه با قطعات کلاسیک اشاره کرد.

با پایان یافتن این بخش از کار نوبت به اجرای کارهای آهنگسازان ایرانی، قطعات انقلابی و گلچینی از آهنگهای فولکلور ایران رسید. در این بخش «نیایش یزدان» ساخته حشمت سنجری و آهنگ‌های خاطرات انقلاب یعنی «پیمان با رهبر» و «بیست و دو بهمن» در بخش ابتدایی این قسمت اجرا شد. از تکات قابل طرح در مورد این بخش تمپوی تندی بود که اوحانیان به عنوان رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک تهران برای این قسمتها در نظر گرفته بود. در ادامه آهنگ‌های فولکلوری که تنظیم همه آنها را گریگوریان، باغچه‌بان و آقاجانیان انجام داده بودند به مرحله اجرا رسید. در بخش اول آی سر کوتل با گویش ممسنی و با سولیستی محمد رضا صادقی ارائه شد که به شدت مورد توجه قرار گرفت. در ادامه و با تشویق مخاطبان گروه به سراغ یک قطعه مازندرانی رفت که در نه جان و عزیز جون نام داشت. پس از آن هم دست به دسمالم از منطقه فارس، سیمای جان و پاچه لیلی با گویش گیلکی در حالی اجرا شد که شاهرخ شیردوست سولیست( تکخوان) این بخش بود. یک گل سایه کمر نغمه ماندگار شیرازی، آه دیلبر آذری، کراس چرمی کرمانشاهی و جمعه بازار گیلکی که شعر آن را عاشق پور سروده بود با تنظیم رازمیک اوحانیان و سولیستی شاهرخ شیردوست به مرحله اجرا در آمد و بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت. گفتنی است در این کنسرت نوازندگی پیانو به عهده امیر بیات و آلوین آوانسیان بود و شاکه آقامال، آتوسا کلانتری، امین سیفیان و محمد رضا صادقی به ترتیب سرگروه بخش‌های سوپرانو، آلتو، تنور و باس بودند.

وقتی کودکان کار نیاوران را زیر و رو کردند

۲۶c195007944b894aae7335fae091351_Sگروه آوای موج از بوشهر که در ساعات ابتدایی آغاز بلیط فروشی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر تمامی بلیط هایش به فروش رفت در ساعت ۱۹ پنجشنبه ۲۹ بهمن ماه در فرهنگسرای نیاروان موسیقی بوشهری را برای حاضران در سالن اجرا کرد. این گروه بوشهری برای برنامه خود قطعات را به نحوی کنار هم قرار داده بود که هم بتواند بخش زیادی از موسیقی این ناحیه را ارائه دهد و هم شور و شوق مخاطبان را تا آخر کنسرت به همراه داشته باشد.

پس از آغاز موسیقی پیمان بزرگ­نیا روی سن حاضر شد و توضیحاتی درباره موسیقی بوشهری به مخاطبان ارائه داد. پس از آن احمد علی شرفی نوارنده پیشکسوت و صاحبنام نی انبان و نی جفتی به دعوت بزرگ­نیا روی صحنه آمد و مورد تشویق حاضران در سالن قرار گرفت. با اتمام این بزرگ داشت چند دقیقه­ای گروه آوای موج وارد صحنه شد و سنج و دمام و بوق کار را آغاز کرد. بخش اول این برنامه رپرتوار ترانه­های بوشهری بود که شور و حال زیادی را با خود داشت و مورد استقبال تماشاگرانی قرار گرفت که بیشترشان جنوبی بودند. در این بخش احمد علی شرفی و مهدی عبدی برای اجرای یک دو نوازی به روی صحنه آمدند. استاد علی شرقی تکنوازی نی جفتی را آغاز کرد و پس از ان مهدی عبدی با ضرب او را همراهی کرد. در این قسمت مهدی عبدی به اجرای حرکات کار و تلاش جاشووان( تور انداختن و حرکاتی از آیین نیمه) پرداخت و گروه با نواختن ساز او را همراهی کردند. بخش جالی و متمایز اجرای گروه بوشهری در این برنامه به تصویر کشیدن عروسی نمادین توسط بانوان منطقه بود. حنابندان، عروس برون و عروس و دامادی از صحنه هایی بود که در این مرحله به تصویر کشیده شدند. آوای موج در این قسمت از برنامه به اجرا و خوانش واسونگ­های شیرازی پرداخت( جینگه جینگه ساز میاد و از بالوی شیراز می­یاد…) که باعث نشاط حاضران در سالن شد.

اوشگله، بخشی از آیین زار هرمزگان و چوبی چهاردستمالی قسمت­های بعدی اجرای این گروه بوشهری در جشنواره موسیقی فجر را شامل می­شدند.

از روزهای آغازین جشنواره با توجه به آمار بلیط فروشی گروه بوشهری، مشخص بود مخاطبان این موسیقی در پایتخت بسیاراند اما آنچه درست در روز اجرا باعث شکوه شدن تمام کسانی بود که آمده بودند تا کار این کروه موسیقی بوشهری را بشنوند، فقط اجرای موسیقی نبود.

مسئولان این گروه که از قبل با پیمان بزرگ­نیا مسئول برگزاری بخش نواحی جشنواره سی­و­یکم فجر هماهنکی های لازم را انجام داده بودند، در یک اقدام جالب تعدادی از کودکان کار منطقه خود را به سالن کنسرت آورده بودند آن هم نه فقط برای شنیدن موسیقی بلکه برای حضور در کنار آنها و سر دادن نغمه­های شنیدنی قطعه یزله که اجرا شدنش با حضور آنها روح تازه­ای در نیاوران دمیده بود. تشویق­ها در این بخش پایانی نداشتند و حاصران در سالن از دیدن چنین صحنه­ای در پوست خود نمی­گنجیدند. حکایت این اجرا حالا دیگر احتمالا با تمام اجرای جشنواره متفاوت شده بود. حکایت همدلی بود و در کنار هم بودن. حالا جشنواره فجر و برگزاری این اجرای بوشهری زمینه­ای را فراهم کرده بود تا آدم­های این شهر و این کشور لحظه­ای بیشتر کنار هم بودن را دریابند و دلشان برای حضور کودکان کوتاه قامت کار بلرزد، بتپد و حتی بخندد!

گفتنی است اعضای گروه آوای موج در این اجرا را محسن آقایی(سرپرست گروه)، احمد علی شرفی، علی اکبر عباسی، سیاوش مهیمنیان، علیرضا فرهی بزرگ، امین جاسره، سهند امامزاده، مهندی گلستان، فرهاد گلگون، بهنام بهمنی، علی پیل­آرام، مهدی عبدی و هادی منوچهری تشکیل می­دادند.

آوای موج در کنسرت پنجشنبه شب قطعاتی همچون دمام زنی، جنگ نامه خوانی، پا پلنگو، وقت سکار، مجنون، چوپی و شکی، مرکب­خوانی، پیلیسوکی، دلتنگی، یزله، شبانگاره­ای، خیام خوانی و موسیقی عروسی های بوشهری را در میان استقبال حضران در فرهنگسرای نیاوران که تمام صندلی­ها را پر کرده بودند به روی صحنه بردند.

- - , .

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 146 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 22:05

کنسرت رستاک

کنسرت رستاک

سازهای گروه موسیقی «رستاک» در نهمین شب سی و یکمین جشنواره‌ موسیقی فجر کوک شد تا اعضای این گروه بار دیگر مخاطبانشان را میهمان موسیقی نواحی ایران کنند.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، گروه موسیقی «رستاک» شامگاه ۲۹ بهمن‌ماه با قطعاتی از موسیقی‌های جنوبی، گیلکی، کردی، لری، آذری و شیرازی در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی با مخاطبانش دیدار کرد؛ این در حالی بود که ناصر وحدتی (هنرمند پیشکسوت موسیقی گیلان) اعضای گروه «رستاک» را همراهی کرد.

قطعه‌ «ای یار» از خطه‌ هرمزگان اولین قطعه‌ای بود که اجرا شد و خواننده‌ گروه پس از اجرای این قطعه اظهار کرد: امیدوارم اجرای امشب ما خوب باشد؛ به خاطر اینکه قبل از ما اجرای دیگری نیز در این سالن برگزار شده است و ما فرصت تنظیم صدا نداشته‌ایم. امیدوارم ما را از این بابت ببخشید.

فرزاد مرادی ادامه داد: قطعه‌ بعدی که اجرا می‌شود، از موسیقی خطه‌ شمال کشور است. از این قطعه روایت‌های زیادی وجود دارد و امیدوارم اجرای آن را دوست داشته باشید.

سپس ناصر وحدتی، سرپرست گروه موسیقی «گیل و آمارد» که به همراه گروهش در جشنواره‌ امسال اجرا نیز داشت، به عنوان خواننده‌ مهمان روی صحنه آمد و قطعه‌ «رعنا» را اجرا کرد.

قطعه‌ بعدی که توسط گروه «رستاک» اجرا شد، اثری از موسیقی کردستان با نام «بوتورای» بود. این قطعه نیز توسط فرزاد مرادی خوانده شد اما چهارمین قطعه‌ این کنسرت، آهنگ معروف موسیقی لرستان با نام «بارون» بود. این قطعه‌ شاد تا حد زیادی فضای سالن را تحت تاثیر قرار داد.

کنسرت رستاک

کنسرت رستاک

فرزاد مرادی درباره‌ نوع شادی هواداران «رستاک» خطاب به حاضران گفت: قرار است امشب ریتم‌های مختلفی را بنوازیم. باید نوع دست زدن و شادی کردن هر قطعه با قطعه‌ دیگر متفاوت باشد؛ چرا که موسیقی هر گویشی با دیگری متفاوت است.

در ادامه قطعه‌ «هله‌مالی» از موسیقی بوشهر اجرا شد. برای اجرای این قطعه‌ جنوبی از ساز محلی این خطه یعنی «نی‌انبان» نیز استفاده شد. سپس نوبت قطعه‌ «واسونک» از موسیقی شیراز رسید.

در بخش دیگری از این اجرا وحید اسدالهی و مراد اسدالهی روی صحنه آمدند تا قطعه‌ آذری «گل گل» را در کنار سایر اعضای «رستاک» اجرا کنند.

«سوزله» که یک قطعه‌ کردی است نیز پایان‌بخش اجرا بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

مرادی در بخش پایانی کنسرت «رستاک» اظهار کرد: «رستاک» نگاه ویژه‌ خودش را به موسیقی محلی دارد. عده‌ای جوان با این نگاه از سال ۱۳۷۶ در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا در موفقیت و شنیده‌شدن موسیقی محلی پافشاری کنند.

در ادامه عکسهای این اجرا را از طریق سایت «موسیقی ایرانیان» (عکاس: مرضیه امیری) مشاهده نمایید. (برای بزرگنمایی تصاویر، بروی هر یک از عکسها کلیک کنید)

- - , .

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 135 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 20:52

کنسرت همایون شجریان در قوچان

کنسرت همایون شجریان در قوچان

کنسرت «هوای گریه» همایون شجریان به آهنگسازی استاد «محمدجواد ضرابیان» و به سرپرستی «سینا جهان آبادی» به صورت تور در سراسر ایران در حال برگزاری است.

جهان آبادی با اعلام این خبر به خبرنگار سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» گفت: «در حال حاضر ما ۶ سانس در بجنورد اجرا داشته‌ایم و در قوچان و اردبیل و اراک هم به روی صحنه رفتیم. در تاریخ ۲۸ هم در بهبهان به روی صحنه رفتیم و بناست ۲۹ و ۳۰ بهمن هم در اهواز به روی صحنه برویم.»

او افزود: «در این پروژه ممکن است ما در نیمه دوم اسفند هم به روی صحنه برویم که البته آن بخش از اجرا در حال برنامه ریزی است. بقیه اجرا‌ها در تابستان برگزار خواهد شد.»

جهان آبادی همچنین در مورد حضور در شهرستان‌ها و برگزاری کنسرت‌ها گفت: «این کار در دل مردم نشسته و آن‌ها خیلی در این پروژه ابراز احساسات می‌کردند. در شهرهایی که کمتر اجرا در آن‌ها اتفاق می‌افتد ظرف مدت کوتاهی سالن‌ها پر شدند.»

او با اشاره به کمبود سالن در شهرستان‌ها و امکانات سخت افزاری گفت: «بیشتر این سالن‌ها برای موسیقی ساخته نشده‌اند اما با توجه به اینکه صدا بردار این اجرا آقای بیک و آقای صادقی بودند تا حدودی توانستیم از پتانسیل موجود استفاده کنیم تا مردم شنیدار خوب را داشته باشند. با این وجود استاندار و آکوسیتیک سالن‌ها رعایت نمی‌شود و کار چندان ساده‌ای نداریم.»

جهان آبادی در پایان گفت: «در کنسرت‌هایی که داریم همایون شجریان آوازهای بداهه‌ای را متفاوت با شب‌های قبل می‌خواند و سازهای ایرانی هم در ساز و آواز‌ها نقش دارند. تار، کمانچه، نی و قانون که سازهای ایرانی این اجرا هستند هر شب در حوزه ساز و آواز با همایون شجریان همراهی می‌کنند. گاهی هم خود ما تک نوازی‌هایی داریم.»

گفتنی است در این اجرا مجموعه انتخاب شده، قطعاتی از آلبوم‌های هوای گریه و با ستاره‌ها و نسیم وصل را شامل شد.

قطعات تو کیستی (کلام فریدون مشیری و تنظیم محمدجوادضرابیان)، تصنبف خانه سودا (کلام مولانا و تنظبم محمد جواد ضرابیان)، تنصبف هوای گریه (کلام سیمین بهبهانی و تنظیم محمدجواد ضراببیان و سینا جهان آبادی)، تصنیف افسونگر (کلام فریدون مشیری تنظیم محمدجواد ضرابیان)، غریبانه (کلام سایه تنظیم محمدجواد ضراییان)، عشق از کجا (کلام مولانا تنظیم محمدجواد ضرابیان)، یا ستاره‌ها (کلام حسین منزوی تنظیم سینا جهان آبادی)، دفتر دل (کلام فریدون مشیری تنظیم سینا جهان آبادی) و نسیم وصل (کلام رهی معیری تنظیم محمدجواد ضرابیان) در این کنسرت‌ها اجرا می‌شوند.

نوازندگانی که در این پروژه حضور دارند سینا جهان آبادی، حسین رضایی نیا، پریچهر خواجه، میلاد محمدی، آیین مشکلاتیان، شهرام رکوعی، علی جعفری پویان، پریسا میرزاده، لعیا اعتمادی، نگار نوراد و آتنا اشتیاقی هستند.

- - , .

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 147 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 13:53

ارکستر ملی ایران

ارکستر ملی ایران

در واپسین شب های سی و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، «ارکستر موسیقی ملی ایران» به رهبری «فرهاد فخرالدینی»، روی صحنه رفت. این کنسرت که «ارسلان کامکار» سولوی ویولن آن را نواخت، رهبر کار کشته‌ی موسیقی ملی از «توفیق باکی خان اف» و «آقا وردی پاشایف» تقدیر کرد و درعین حال اجرای قطعاتی از محمد حیدری، مجید وفادار، همایون خرم، مرتضی نی داوود و علی تجویدی را رهبری کرد.

به گزارش روابط عمومی سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر، اولین قطعه ای که توسط ارکستر موسیقی ملی ایران اجرا شد، قطعه‌ای بی‌کلام با عنوان “رونما” از ساخته های محمد حیدری بود که سینا جعفری‌کیا تنظیم آن را برعهده داشت. سپس اولین خواننده این ارکستر، «مجتبی عسگری» روی صحنه آمد تا قطعه‌ی «تو را دیدم» با ملودی مجید وفادار، تنظیم حسین زندی و شعر علی اصغر طاهری را اجرا کند. این خواننده قطعه دیگری را در چهارگاه با عنوان «فریاد از تو» با ملودی همایون خرم، تنظیم جمال الدین منبری و شعر سیمین بهبهانی اجرا کرد. ارکستر ملی در ادامه قطعه بی‌کلام «اسمر» را با آهنگسازی کاظم داودی روی ملودی محلی کردی اجرا کرد که با استقبال مردم و تشویق های آنان رو به رو شد.

از آنجا که فرهاد فخرالدینی پیش از این در اکثر گفت‌وگو ها و نشست‌های خبری پیرامون ارکستر ملی بارها اشاره کرده بود که میخواهد توسط این ارکستر خواننده‌های جوانی را به جامعه موسیقی ایران معرفی کند، دیگر خواننده‌ای که در ادامه این کنسرت، ارکستر ملی را همراهی می کرد، «مهدی محمدی» بود که در شیوه اجرای آوازها سبکی کاملا متفاوت نسبت به مجتبی عسگری داشت و بیشتر به پاپ کلاسیک شبیه بود. مهدی محمدی قطعه ی «خوش آمدی» با ملودی رضا نارون و تنظیم علی اکبر قربانی اجرا کرد و سپس «شوق بهار» را روی ملودی‌ای از جهانگیر جهانگیراف و ارکستراسیون علی اکبر قربانی خواند. قطعه پایانی اولین بخش این کنسرت «به یاد جوانی» از ساخته‌های خود فرهاد فخرالدینی بود که ارسلان کامکار سولوی ویلن آن را می نواخت.

در بخش دوم این کنسرت، ارکستر ملی ایران قطعه «حق ناشناس» از ساخته‌های علی تجویدی با شعری از بیژن ترقی و خوانندگی محمد کُرد، اجرا کرد. این خواننده جوان پیش از نیز همچون «مجتبی عسگری» در اجرای دیگری از ارکستر موسیقی ملی (خارج از قالب جشنواره)  حضور داشت، محمد کرد در ادامه این کنسرت قطعه دیگری از ساخته های همایون خرم، با عنوان «وای از شب من» را روی شعری از رهی معیری با تنظیم شهرام توکلى اجرا کرد.

ارکستر ملی ایران

ارکستر ملی ایران

در نهمین شب سی و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، فرهاد فخرالدینی از دو موسیقی‌دان اهل آذربایجان، «توفیق باکی خان اف» و «آقا وردی پاشایف» تقدیر کرد. ارکستر ملی پیش از این تقدیر بخش ابتدایی کنسرتو برای تار و ارکستر از ساخته های باکی خان اف را اجرا کرد که به گفته فخرالدینی ۱۵ سال پیش توسط این آهنگساز به ارکستر موسیقی ملی ایران اهدا شده بود. از سوی دیگر دانشکده موسیقی تهران و دانشگاه آزاد دو تقدیرنامه را توسط فرهاد فخرالدینی به این دو آهنگساز تقدیم کرد. فخرالدینی پیش از اهدای این تقدیرنامه ها گفت: «این افتخاری است که نصیب من و ارکستر موسیقى ملى ایران شده است. من این دو موسیقیدان را در سفری که به باکو در سال ۷۰ داشتم، شناختم و دوستی ما از همان زمان آغاز شد و امیدوارم سالیان سال هم ادامه داشته باشد. هیچ چیز به اندازه این دوستی ها ارزش ندارد. برای من مرزها معنی ندارند و معتقدم همه ما با هم برابر و برادریم و امیدوارم این رفت و آمدهای فرهنگی ادامه داشته باشد.»

باکی خان اف گفت: «خیلی خوشبختم که در تهران عزیز پیش شما تماشاگران عزیز هستم و دوستم فرهاد فخرالدینی را می بینم. او از جمله آهنگسازان و هنرمندانی است که در حوزه موسیقی ایران به ویژه موسیقی آذربایجان، اتفاقات بزرگی را رقم زده است.» وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو کشور ایران و آذربایجان گفت: «مردم آذربایجان و ایران دوست و برادر یکدیگر هستند و من امروز خیلی خوشبختم که صدای ارکستر موسیقی ملی را دوباره می شنوم. به راستی که فرهاد فخرالدینی هنرمندی است که او را در تمام دنیا می شناسند،او باعث شده ارتباط بین موسیقی آذربایجان و ایران همواره مستمر باقی بماند.»

پاشایف در تقدیر از موسیقی ایرانی گفت: «من همواره در آثار م از این موسیقی استفاده کرده ام، ضمن اینکه براساس اشعار شاعران ایرانی از جمله فردوسی نیز آثاری را استفاده کرده ام که برایم جالب توجه بود.» او در بخش پایانی سخنان خود گفت: «در این روزها من یک آرزو دارم، اینکه روزی ارکستر موسیقی ملی ایران در باکو کنسرتی را برگزار کند. این بزرگترین آرزوی من است و امیدوارم اعضای ارکستر موسیقی ملی ایران را در باکو ببینم.»

در ادامه این کنسرت علی تنها به عنوان سومین خواننده به ارکستر پیوست و قطعات قَرن فیل، آیریلیق و تز گل را از آهنگسازانی چون واصف گوزل اف، علی سلیمی و توفیق قلی اف اجرا کرد. پس از این بخش آذربایجانی، بار دیگر محمد کرد روی صحنه آمد و کعبه دل ها از حبیب الله بدیعی را با تنظیم سینا جعفری کیا روی شعری از بیژن ترقی خواند. سپس مجتبی عسگری، تو ای پری کجایی از ساخته های ماندگار همایون خرم را اجرا کرد. ارکستر موسیقی ملی در پایان این شب قطعه ای ایران را با همراهی هر ۴ خواننده این ارکستر، به عنوان بیز اجرا کرد و طبق سنت های پیشین اجراهای این ارکستر،مردم نیز به همخوانی این تصنیف پرداختند.

در ادامه عکسهای این اجرا را از طریق سایت «موسیقی ایرانیان» (عکاس: علی چاشنی گیر) مشاهده نمایید. (برای بزرگنمایی تصاویر، بروی هر یک از عکسها کلیک کنید)

- - , .

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 140 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 13:53

جشنواره موسیقی فجر

جشنواره موسیقی فجر

گروه موسیقی وصال عرب‌زاده، گروه «چهارگاه» به سرپرستی احسان ذبیحی‌فر، «سعید نایب‌محمدی، حمید قنبری و مهدی امامی»، «گروه تعزیه‌ی حسن عبدی» ، «شروین مهاجر و ذکریا یوسفی» و همچنین «بابک غسالی و ذکریا یوسفی» در راستای تبادلات هنری و دیپلماسی فرهنگی به اجرای برنامه برای مدیران فستیوال‌های معتبر اروپایی و آسیایی پرداختند. این در حالی است که این مدیران در ایام برگزاری جشنواره موسیقی نیز حضور داشته و از اجراهای موسیقی جشنواره نیز دیدن کردند.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، روز چهارشنبه – ۲۸ بهمن ماه- «لارنت آبرت» از مدیر «موزه‌‌ قوم‌نگاری ژنو» از سوییس، «ژوهم والکتبرگ» از کشور هلند و مدیر برنامه‌ جشنواره‌ این کشور، «آنوتنیوس ون در ایکن» از کشور بلژیک و عنوان نایب رییس بخش بین‌الملل، جاز و موسیقی الکترونیک مرکز هنرهای زیبای موسیقی بوزار، «فوزیه سعید» از اسلام آباد پاکستان و مدیر اجرایی موسسه‌ ملی میراث محلی و سنتی این کشور، «پیر کامیل جولز» و «فرانسیس دگئورگ» از کشور فرانسه، «صوفیانه فکی» از کشور تونس، «ژوزف آیچینگر» از کشور اتریش و مدیر هنری جشنواره‌ «ان او ای»، «آیلا رزا» و «کرمز» مهمانان خارجی سی‌ویکمین جشنواره‌ موسیقی فجر هستند که بخشی از هنرمندان جوان روز چهارشنبه در موزه‌ی موسیقی به اجرای برنامه پرداختند.

این اتفاق در راستای دیپلماسی فرهنگی و موسیقایی میان ایران و دیگر کشورها رخ داده است و جشنواره سی‌ویکم تلاش کرد ضمن دعوت از حضور گروه‌های خارجی برای اجرا در جشنواره موسیقی،‌ زمینه‌ی حضور هنرمندان ایرانی در مهم‌ترین رویدادهای موسیقایی جهان را نیز فراهم کند. این اتفاق برای نخستین بار در طول جشنواره رخ می‌دهد.

- - , .

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 132 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 1:59

کنسرت کامکارها

کنسرت کامکارها

اجرای گروه کامکارها در جشنواره‌ی موسیقی فجر، هرچند آشنا و قابل پیش‌بینی بود اما شب شلوغی را برای سالن برج میلاد رقم زد.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»،گروه کامکارها با عنوان «شادمانه‌ها»، دو نوبت، در روز هشتم سی‌ویکمین جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی فجر، در سالن همایش‌های برج میلاد به صحنه رفت.

اجرای این گروه که با گسترش نسلی خانواده‌ی کامکارها، اعضای جدیدی را به خود می‌بیند، باعث شد که برای ورود علاقه‌مندان به سالن محل برگزاری کنسرت، صف‌های طویلی تشکیل شود.

برنامه‌های گروه کامکارها در شامگاه چهارشنبه ۲۸ بهمن‌ماه، مانند بیشتر اجراهای این گروه، دو بخش را شامل می‌شد؛ بخش نخست، اجرای قطعه‌هایی از موسیقی سنتی ایران، با شعرهایی از حافظ و مولانا و آهنگ‌سازی هوشنگ، پشنگ و اردشیر کامکار.

اما بخش دوم که با بر تن کردن لباس محلی کردی توسط اعضای گروه همراه بود، اجرای قطعه‌هایی از موسیقی مقامی و فولکور کردستان را شامل می‌شد.

برخی اعضای این گروه همچون اردشیر و ارسلان کامکار البته در روزهای گذشته در قالب گروه‌های دیگر هم در جشنواره‌ی امسال اجرا داشته‌اند.

در ادامه عکسهای این اجرا را از طریق سایت «موسیقی ایرانیان» (عکاس: علی چاشنی گیر) مشاهده نمایید. (برای بزرگنمایی تصاویر، بروی هر یک از عکسها کلیک کنید)

- - , .

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 134 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 1:59

ساسان فاطمی

ساسان فاطمی

خانه موسیقی از ساسان فاطمی موسیقیدان، پژوهشگر، استاد دانشگاه و عضو سابق هیئت مدیره‌ این نهاد که طی ماه های اخیر نقدهایی را به خانه موسیقی انجام داده بود به مراجع قضایی شکایت کرد.

ساسان فاطمی در گفتگو با تابناک فرهنگی گفت: «روز سه شنبه همین هفته از دانشگاه با من تماس گرفتند و گفتند که احضاریه ای از سوی دادگستری برای شما ارسال شده است. روز چهارشنبه این احضاریه را از دانشگاه دریافت کردم که دیدم شکایتی از طرف خانه موسیقی از من است.»

این استاد دانشگاه و پژوهشگر در ادامه افزود: «در احضاریه ای که به دستم رسیده خانه موسیقی به جرم افترا و نشر اکاذیب از من شکایت کرده است که می بایست متعاقب آن خودم را به دادسرا معرفی کنم.»

وی همچنین عنوان کرد: «این گونه شکایتها به سود خانه موسیقی نیست چرا که برای کلمه به کلمه آنچه از من درباره خانه موسیقی در مطبوعات نقل شده مدارک و دلایل محکمه پسند دارم.»

ساسان فاطمی همچنین درباره اینکه آیا از سایر منتقدان خانه موسیقی نیز شکایت شده یا خیر گفت: «طبق شنیده های من ظاهرا از منتقدان دیگری نیز شکایت شده که هنوز احضاریه آنها به دستشان نرسیده است.»

حال با این شرایط به وجود آمده باید منتظر ماند و دید که این نحوه برخورد با ساسان فاطمی آیا گریبان سایر منتقدان خانه موسیقی را نیز خواهد گرفت یا خیر.

- - , .

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 146 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 22:54

کارن همایونفر

کارن همایونفر

کارن همایونفر آهنگساز در خصوص وضعیت موسیقی فیلم‌های این روزهای سینمای ایران گفت: رویکرد موسیقی فیلم در سینمای ایران نسبت به دهه ۶۰ و ۷۰ کاملا در حال تغییر کردن است. کارگردان‌ها تمایل کمتری به قصه‌گویی دارند و در همین راستا تمایل کمتری به استفاده از موسیقی نشان می‌دهند. آن‌ها گمان می‌کنند فیلمشان بدون موسیقی دارای مفاهیم روشنفکرانه بیشتری خواهد بود. البته اشتباه یا درست بودن این تئوری را رد یا قبول نمی‌کنم؛ چون یکی از بانیان اصلی این جریان خودم بودم.

وی افزود: البته سینمایی که من دوست دارم از جنسی است که موسیقی باید از لحظه شروع فیلم تا انتهای آن وجود داشته باشد. یادمان باشد سینما یک تفریح و سرگرمی بزرگ است.

وی در مورد حال و هوای این روزهای سینما اظهار داشت: حال و هوای سینما خوب است و کسانی که می‌گویند سینما مرده در اشتباهند. نباید این حرف‌ها را گوش داد. نباید امید را از خودمان بگیریم، سینمای ما با همه سختی‌ها زنده است، نفس می‌کشد، قلبش می‌زند و مغزش کار می‌کند و با وجود مشکلات فراوان هنوز فخر هنر ایران است.

این آهنگساز درباره ورود جوان‌ها به عرصه سینما اظهار داشت: ورود جوان‌ها در سطح گسترده که چند سالی است شاهد آن هستیم خیلی راحت شده؛ اما اتفاق خوبی است.

همایونفر در خصوص همکاری با فیلم سینمایی «بادیگارد» بیان کرد: من، حاتمی‌کیا و تدوینگر اولین کسانی بودیم که فیلم را کامل دیدیم و از همان لحظه تبادل افکار و ایده‌هایمان به طرز واقعی و صحیح صورت گرفت. نگارش موسیقی «بادیگارد» چهار ماه طول کشید و ضبط آن به شکل‌های مختلف و در استودیوهای گوناگون به طور دائم با تغییر و تحول همراه بود؛ اما این باعث نشد اختلاف نظری بین ما به وجود بیاید. در نهایت با همفکری، مشورت و تلاش دسته‌جمعی به جایی رسیدیم که مورد قبول حاتمی‌کیا قرار گرفت. درست است که من موسیقی «بادیگارد» را نوشتم اما در واقع ترجمان روح خود اثر در آن وجود دارد.

همایونفر در بخش پایانی صحبت‌های خود درباره جایگاه موسیقی فیلم «بادیگارد» در کارنامه هنری‌اش خاطرنشان کرد: آدم‌ باید در مورد کارنامه خودش نظر بدهد اما «بادیگارد» کاری بود که عاشقانه دوستش داشتم. فراموش نکنیم این گونه فیلم‌ها مربوط به نسل ما است، به شخصه دلم برای آدم‌هایی مانند «حیدر» تنگ شده بود. به این جهت موسیقی آن را با عشق نوشتم و فکر می‌کنم در کارم جاری شده است.

- - , .

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 137 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 22:54

کنسرت آنتونیو ری

کنسرت آنتونیو ری

بیست و هشتم بهمن ماه با حضور پرشور علاقه‌مندان، موسیقی فلامنکو در حالی در تالار وحدت به روی صحنه رفت که شاید اجرای «آنتونیو ری» تنها کنسرتی باشد که پس از پایان یافتن آن مخاطبان آنقدر تشویق را ادامه دادند که او سه بار به روی صحنه آمد و برایشان بیز نواخت.

«آنتونیو ری» اجرایش را به «سهراب پورناظری» تقدیم کرد؛ کنسرت ستاره‌ی شناخته شده موسیقی فلامنکو با تک‌نوازی گیتار آغاز شد. او در بخش اول اجرایش در حالی که به تنهایی روی صحنه بود، توانست نبض موسیقایی مخاطبان را به دست بگیرد و پر شورترین تشویق‌های جشنواره سی و‌یکم موسیقی فجر را از دست‌های آنها بستاند. او در حالی که بر خلاف انتظار مخاطبان ایرانی کارهای ریتمیک و نه ملودیکی را ارائه می داد در میانه اجرا به زبان فارسی با آنها سلام کرد. پس از گفتن شب بخیر، مخاطبان حاضر در سالن تالار وحدت یک‌صدا او را تشویق کردند و وقتی یخشان آب شد با استفاده از تمام واژه‌های اسپانیایی که در ذهن داشتند حس خود به حضور ری در ایران را با او قسمت کردند. زخمه‌های تند و تیز و تا حدودی خشن از مشخصه‌های اجرایی او بود که با در هم آمیختن ضد ضرب‌ها و حرکات تند و تیز دست‌های ری در هم می‌آمیخت و باعث می‌شد پس از به پایان رسیدن هر قطعه تشویق‌های پر شور مخاطبانی که حتی در طبقه سوم تالار وحدت هم تمام صندلی‌ها را پر کرده بودند از آن او شود.

در اجرای تمام قطعات او بیشتر از ارائه یک اجرای ملودیک، توانایی منحصر به فرد خود در ارائه یک نوازندگی تکنیکال و البته پر شور را به رخ می‌کشید و البته حس خود از نوازندگی را به خوبی با مخاطبان قسمت می‌کرد. در بخشی از اجرا وقتی تشویق‌ها بالا گرفت او به زبان اسپانیایی گفت: «این گیتار است که می‌نوازند. منظور او حسی است که در درون ساز قرار دارد.» او در بخشی از اجرا از علاقه مردم ایران به موسیقی فلامنکو ابراز شگفتی کرد و در بخش دیگری هم با اشاره به قطعه ای که رنگ و بوی ایرانی داشت گفت: «این قطعه آلما نام دارد و به معنای رحمی (بخشنده) است.»

او گاه و بیگاه در میانه اجرا ضربات شلاقی خود را بر سر ساز فرود می آورد و حتی در بخشی از اجرا هم آنقدر سریع به سیم‌ها ضرب می‌زد که دستش به بدنه ساز می‌گرفت و از آن صدای یک ساز ریتیمیک به گوش می‌رسید. از بخشی از اجرا به بعد جان-فرانسیس کارسلن نوازنده سازهای کوبه‌ای با ری همراه شد و قطعات ریتم تندتری به خود گرفتند. در بخش‌هایی از اجرا، این دو نوازنده با هم پاس‌کاری‌های سریعی انجام می‌دادند که این بخش از اجرا هم به شدت مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. با پایان یافتن بخش اصلی اجرا و پس از آنکه ری و کارسلن صحنه را ترک کردند، تشویق‌ها ادامه پیدا کرد و کارسلن به تنهایی به روی صحنه آمد و به تک‌نوازی کاخن مشغول شد. با وجود آنکه مردم از این اجرا به شعف آمده بودند اما آنقدر تشویق هایشان را ادامه دادند تا خود ری دوباره ری صحنه آمد و دوبار برایشان بیز اجرا کرد.

در ادامه عکسهای این اجرا را از طریق سایت «موسیقی ایرانیان» (عکاس: علی چاشنی گیر) مشاهده نمایید. (برای بزرگنمایی تصاویر، بروی هر یک از عکسها کلیک کنید)

- - , .

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 175 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 21:22

کنسرت کامکارها

کنسرت کامکارها

اجرای گروه کامکارها در جشنواره‌ی موسیقی فجر، هرچند آشنا و قابل پیش‌بینی بود اما شب شلوغی را برای سالن برج میلاد رقم زد.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»،گروه کامکارها با عنوان «شادمانه‌ها»، دو نوبت، در روز هشتم سی‌ویکمین جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی فجر، در سالن همایش‌های برج میلاد به صحنه رفت.

اجرای این گروه که با گسترش نسلی خانواده‌ی کامکارها، اعضای جدیدی را به خود می‌بیند، باعث شد که برای ورود علاقه‌مندان به سالن محل برگزاری کنسرت، صف‌های طویلی تشکیل شود.

برنامه‌های گروه کامکارها در شامگاه چهارشنبه ۲۸ بهمن‌ماه، مانند بیشتر اجراهای این گروه، دو بخش را شامل می‌شد؛ بخش نخست، اجرای قطعه‌هایی از موسیقی سنتی ایران، با شعرهایی از حافظ و مولانا و آهنگ‌سازی هوشنگ، پشنگ و اردشیر کامکار.

اما بخش دوم که با بر تن کردن لباس محلی کردی توسط اعضای گروه همراه بود، اجرای قطعه‌هایی از موسیقی مقامی و فولکور کردستان را شامل می‌شد.

برخی اعضای این گروه همچون اردشیر و ارسلان کامکار البته در روزهای گذشته در قالب گروه‌های دیگر هم در جشنواره‌ی امسال اجرا داشته‌اند.

در ادامه عکسهای این اجرا را از طریق سایت «موسیقی ایرانیان» (عکاس: علی چاشنی گیر) مشاهده نمایید. (برای بزرگنمایی تصاویر، بروی هر یک از عکسها کلیک کنید)

- - , .

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 129 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 21:22

photo_2016-02-17_17-41-13000000انتشار خبر درگذشت یکی از نوازندگان باسابقه کشور، اهالی موسیقی و خصوصا صنف نوازندگان را در بهت فرو برد. «سیامک رفیعی» صبح روز چهارشنبه ۲۸ بهمن بر اثر سکته قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد و آخرین نت زندگی را نواخت. این نوازنده چیره‌دست گیتار فلامنکو پس از مدتی اقامت در خارج کشور چندی پیش وارد ایران شده بود. او در طول این مدت فعالیت‌های موسیقایی خود را از سر گرفته بود و با سایر موزیسین‌ها همکاری می‌کرد اما خواست خداوند اینگونه شد که نوای ساز سیامک رفیعی خاموش شود.

این نوازنده کهنه‌کار سابقه همکاری با موزیسین‌های زیادی را داشت و در کنسرت‌های متعددی از جمله چند اجرا با «سعید شهروز» حضور پیدا کرده بود. از او آلبوم بی‌کلامی به نام «رقص آتش و آب» هم به یادگار مانده است. این اثر از سوی نشر «هم آواز آهنگ» منتشر شد و آهنگسازی و تنظیم قطعات توسط خود سیامک رفیعی انجام شده بود.

وقوع این ضایعه اسف‌بار را به بازماندگان آن مرحوم و اهالی موسیقی تسلیت می‌گوییم و برای روح سیامک رفیعی از خداوند متعال علو درجات را مسألت داریم.

- - , .

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 163 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 21:49

کوارتت زهی لایپزیگ

کوارتت زهی لایپزیگ

کوارتت زهی لایپزیگ از آلمان در هفتمین شب جشنواره موسیقی فجر با اجرای آثاری از موتزارت، بتهوون و برامز در تالار وحدت با حضور نوازندگانی چون یوهانس کنرادماک، تیلمن بونینگ، ایوو بایر و ماتیاس موسدورف بودند که به ترتیب با ویولن، ویولن، ویولا و ویولنسل به روی صحنه آمدند.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، در بخش اول اجرا، این گروه آثاری را که موتزارت برای کوارتت زهی نوشته بود، نواخت. این بخش با ویولن‌سل آغاز شد و در ادامه ویولن‌ها و ویولا جملات را تکرار می‌کردند و به آن شاخ و برگ می‌دادند. همراهی تمامی سازها در این اثر مثال‌زدنی بود. روی هم افتادن نت‌ها در بخش‌هایی از کار به خوبی ارائه می‌شد و در ادامه تک آرشه‌ها آرامش را در سالن با خود می‌آورد. سرعت پاس‌کاری‌ها هم در بخش‌های مختلف با هماهنگی بسیاری انجام می‌شد. حضور پررنگ ویولنسل در این بخش و رنگ آمیزی صوتی ارائه شده توسط آن مشهود بود؛ در این میان تسلط تک تک نوازندگان بر کار بر زیبایی آن افزوده بود.

کوارتت زهی لایپزیگ

کوارتت زهی لایپزیگ

در بخشی از اجرای این قطعه،‌ نوازندگان دست از کار کشیدند و یکی از اعضای گروه که ویولنش با مشکل مواجه شده بود برای لحظاتی صحنه را ترک کرد. پس از بازگشت او و تشویق تماشاگران کار در همان بخش ادامه پیدا کرد. پس از اتمام این قطعه نوبت به اجرای کاری از بتهوون برای کوارتت زهی رسید. این بخش که از سه موومان تشکیل شده بود در آغاز موومان اول رنگ و بوی موسیقی رمانتیک را به خوبی بازنمایی می‌کرد. در ادامه ویولن‌سل مسیری را ترسیم کرد و پس از تکرار آن جملات جدیدی ارائه شدند. این رفت و برگشت‌ و تکرارها در سراسر قطعه وجود داشت؛ باز هم فرازو فرودهای خشن و نرم کنار هم ارائه شد. در این بخش موسیقی بار ملودیک فراوانی داشت و به همین خاطر جز مخاطبان موسیقی کلاسیک نیز می‌توانستند با آن ارتباط برقرار کنند.

پس از پایان این بخش، گروه برای استراحتی کوتاه صحنه را ترک کردند و حدودا ده دقیقه بعد دوباره روی سن حاضر شدند. پس از تشویق مخاطبان، کوارتت لایپزیک بخش بعدی اجرا که مربوط به رپرتواری از برامز بود را نواختند. این بخش از اجرای چند موومانی که طولانی‌تر از آثار اجرا شده بتهوون و موتزارت در این اجرا بود دارای بار رومانتیک فراوانی بود. از نکات جالب دیگر این کار حضور مایه‌هایی از موسیقی فولک کشورهای اتریش و آلمان بود که به خوبی توسط نوازندگان بازنمایی شود. با وجود پیچیدگی موجود در این کارها، نوازنده‌ها به قدری در اجرای برنامه ژوست می‌نواختند که مخاطب هم توانایی تفکیک این صداها را داشت و هم از این در هم تنیدگی استقبال می‌کرد. با پایان موومان آخر برامز، شب موسیقایی کوارتت زهی لایپزیک در تالار رودکی هم به پایان رسید.

در ادامه عکسهای این اجرا را از طریق سایت «موسیقی ایرانیان» (عکاس: علی چاشنی گیر) مشاهده نمایید. (برای بزرگنمایی تصاویر، بروی هر یک از عکسها کلیک کنید)

- - , .

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 149 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 19:07

babaei (20)اردشیر کامکار، بهداد بابایی و کامبیز گنجه‌ای ، وحید اسداللهی به روی صحنه آمدند تا بداهه‌نوازی و بداهه‌پردازی در آواز بیات ترک را ارائه دهند. درآمد اول دوگاه، فرود، درآمد، حاجی حسنی، بسته‌نگار، زنگوله، خسروانی، نغمه، مهربانی، جامه‌دران و روح‌الارواح از جمله گوشه‌های این آواز بودند که با نقب زدن به مایه‌های دیگری چون و دشتی و ماهور و بازگشت به شور (که بیات ترک از متعلقات آن است) به مرحله اجرا درآمدند و در آن بین هنرمندان به بداهه‌نوازی و بداهه‌پردازی پرداختند.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، کامکار با کمانچه کار را آغاز کرد. با تکرار جملات کمانچه کار را پیگیری کردند و زیبایی‌های موجود در این بخش از آواز بیات ترک را به خوبی نشان دادند. این بخش اجرا شامل همنوازی بود. در ادامه سه‌تار به ساز محوری مبدل شد و بقیه حتی کمانچه به عنوان ساز همراهی کننده در پی او بودند. جابه‌جایی‌ها و محوریت سه‌تار و کمانچه مدواما تغییر می‌کرد؛ بنابراین هر کدام به نوبه خود فضاسازی را به عهده داشتند. ناگهان اجرا با سرعت گرفتن و تمپو تندتر ادامه پیدا کرد و کامکار با آرشههای سریع کمانچه و حرکت رفت و برگشتی مداوم کمانچه جمله‌سازی را دوباره در دست گرفت. در ادامه برای لحظاتی کامکار کار را متوقف کرد و اسداللهی، بابایی و گنجهای به سه‌نوازی پرداختند. آنها در این لحظات جملات ایجاد شده قبلی را نواختند و پپس از آن بسط و گسترشش دادند. در ادامه کمانچه دوباره محوریت کار را در دست گرفت و بقیه سازها به دنبال او آمدند. بعد از آن ریتم آهسته‌تر شد و جملات با طمانینه بیشتری ادا می‌شدند.

babaei (19)زخمه‌های سه‌تار با تاکیدهای بابایی در این بخش خودنمایی می‌کرد. در بخشی از اجرا پاس‌کاری و تکرارهای یکی در میان از سوی سه‌تار و کمانچه ارائه می‌شد به این صورت که یکی می‌نواخت و دیگری جواب او را می‌داد. در ادامه نوازنده‌ها با هم همراه شدند و ریتم لنگی را ارائه دادند. سه‌تار محوریت کار را در این بخش به دست گرفت و بقیه همراهی‌اش کردند. دوباره کمانچه کار را در دست گرفت و جملات شیرینی را ارائه داد. سه‌تار بابایی جملات را بازسازی کرد و بعد از شاخ و برگ دادن به آن فرود آمد تا این بخش به اتمام برسد.

کمانچه در بخش دیگری با نشان دادن دشتی تک نوازی کرد و سه‌تار بابایی در ادامه همراهی‌اش کرد. مفهوم «غم شیدایی» به خوبی می‌شد در این قطعه سراغ گرفت. جملات، ساده، زیبا، محزون و با طمانینه ادا می‌شدند. کمانچه در ادامه کار را در دست گرفت و چهارمضراب در همراهی نوازنده‌ها ارائه شد. سه‌تار پس این بخش با یک فاز اختلاف زمانی و البته با تاکیدهای خاصی که بیان بابایی را به همراه داشتند، همراهی می‌کرد. در ادامه همه گروه با حرکت سر فضای کار را تغییر دادند و در تمپوی سریع‌تری به همنوازی پرداختند. در ادامه دو نوازنده کوبه‌ای با سازهایشان دونوازی ارائه دادند که به شدت مورد توجه قرار گرفت و پس از آن با ارائه ریتم قبلی گروه نوازی ادامه پیدا کرد. یک پایان‌بندی سریع با همراهی چهار نوازنده و در پایان تشویق پر شور مخاطبان شب موسیقایی بداهه‌نوازی بیات ترک را به پایان رساند

در ادامه عکسهای این اجرا را از طریق سایت «موسیقی ایرانیان» (عکاس: علی چاشنی گیر) مشاهده نمایید. (برای بزرگنمایی تصاویر، بروی هر یک از عکسها کلیک کنید)

- - , .

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 142 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 19:07

جشنواره موسیقی فجر

جشنواره موسیقی فجر

در هشتمین روز جشنواره موسیقی فجر، هشت نوای موسیقی از پنج سالن در تهران شنیده می‌شود، دیروز نیز اجراهای مختلفی با استقبال مخاطبین در پایتخت به روی صحنه رفت.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، ٢٨ بهمن‌ماه گروه «کامکارها» شادمانه‌های خود را در دو سانس ١٨:١۵ و ٢١ در برج میلاد تهران اجرا خواهد کرد.

تالار وحدت در ساعت ١٨:١۵ به کنسرت «بلکه سیسکو» از کشور مالی و همچنین اجرای گروه کوبه‌ای تهران اختصاص دارد. پس از آن، در ساعت ٢١ همین سالن میزبان «آنتونیو ری» هنرمند اسپانیایی موسیقی فلامینکو است.

سالن رودکی نیز شاهد بداهه‌نوازی «انزو فاواتا» از ایتالیا در سبک جَز خواهد بود.

محسن یگانه و احسان خواجه‌امیری، دو اجرای پاپ این روز جشنواره را روی صحنه‌ی سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران می‌برند. یگانه در ساعت ١٨:١۵ و خواجه‌امیری در ساعت ٢١ برای علاقه‌مندان خود می‌خوانند.

فرهنگسرای نیاوران نیز در ساعت ١٩ میزبان نوای مازندرانی گروه «مازرون» خواهد بود.

گزارش های مفصل «موسیقی ایرانیان» از هفتمین روز چشنواره موسیقی فجر را در ادامه دنبال کنید:

اجرای موسیقی نواحی با قاشق چوبی و تشت

۱۴۵۵۶۴۷۶۰۳۵۳۱_HEMMAT KHAHIگروه گیلانی «گیل و آمارد» در پایان یک اجرای رنگارنگ، در حالی از صحنه‌ی پایین آمد که تماشاگران دل‌شان نمی‌خواست سالن فرهنگسرای نیاوران را ترک کنند.

گروه گیلانی با اجرای موسیقی نواحی در روز هفتم جشنواره موسیقی فجر با استقبال خوب و همخوانی تماشاگران مواجه شد.

زنان گروه «گیل و آمارد» با لباس‌های پر از رنگ گیلانی و مردان گروه با جوراب‌های پشمی بافته‌شده در روستای ماسوله روی صحنه هنرنمایی کردند.

استفاده از صنایع دستی گیلان در اجرای موسیقی نواحی به‌چشم می‌آمد و حتی زنان در این گروه موسیقی، از صدای قاشق‌های چوبی برای هم‌نوایی استفاده کردند.

کنسرت گروه «گیل و آمارد» در دو بخش و با خواندن قطعه‌هایی از جمله «رعنا»، «آها بوگو»، «باغ محتشم»، «لی لی»، «بهاره گنده‌واش»، «چیش چیش» و «کونوس کله» اجرا شد و در بخش دوم، زنان و مردان با تشت‌هایی که روی سر داشتند به صحنه وارد شدند و شروع به تشت‌زنی کردند.

سعید پورمحمد (کمانچه)، نیما برزگر (تار)، رامبد حسینی (بربت)، بنیامین چاره‌جو (سازه‌های کوبه‌ای)، اکرم فغان‌زاده، الهام صادقی و رویا نوری ضیابری (همخوانان) گروه «گیل و آمارد» را تشکیل می‌دادند. سرپرست، تنظیم‌کننده و خواننده گروه «گیل و آمارد» ناصر وحدتی است. این هنرمند کتابی را هم به نام «زندگی و موسیقی» نوشته است.

اجرای «گیل و آمارد» کمی بعد از ساعت ۱۹ آغاز شد و تا ساعت ۲۰:۵۰ ادامه یافت.

مولاناخوانی تاجیک‌ها در تهران

فلکی‌خوانی هنرمندان تاجیکستان در قالب جشنواره‌ی موسیقی فجر در تهران اجرا شد.

گروه بدخشان با خوانندگی و نوازندگی شادی مباتلکوف و حق‌نظر الواتف شامگاه روز سه‌شنبه ۲۷ بهمن‌ماه جاری، گروهی از مخاطبان ایرانی و اروپایی را به تالار رودکی تهران کشاند.

در این کنسرت که در جریان سی‌ویکمین جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی فجر اجرا شد، هنرمند تاجیک، به خواندن شعرهایی از شاعران فارسی زبان پرداخت که بیشتر آثار انتخاب‌شده را غزل‌هایی از دیوان شمس مولانا شامل می‌شد.

گروه موسیقی بدخشان، با حدود نیم قرن سابقه، در قالب موسیقی عرفانی، آثاری از مولانا، حافظ، هلالی و دیگر شاعران ایرانی را بویژه در مدح پیامبر اسلام (ص) در تاجیکستان به شیوه‌ی فلکی اجرا می‌کند.

موسیقی فلکی در تاجیکستان و شمال افغانستان رایج است و همواره سرآمدان بنامی داشته است.

اجرای این گروه در جشنواره‌ی موسیقی فجر اجرای به‌نسبت کوتاهی بود که با دو ساز زهی محلی به صحنه رفت.

مستند شهرداد روحانی به روی پرده می‌رود

دوئت پیانو شهرداد روحانی

دوئت پیانو شهرداد روحانی

مستند «دره ستارگان» که به زندگی و آثار شهرداد روحانی می‌پردازد در جشنواره موسیقی فجر به نمایش درمی‌آید.

این مستند به کارگردانی الهام قره‌خانی و مهرتاش مهدوی و تهیه‌کنندگی سیدامیرپروین حسینی در۹۰ دقیقه به بررسی زندگی آثار هنری این رهبر ارکستر و آهنگساز می‌پردازد که در آن افرادی چون جمشید مشایخی، مصطفی کمال‌پورتراب، اکبر عالمی، فاطمه معتمدآریا، حجت‌الله شکیبا، علیرضا عصار، رامبد جوان، هنگامه قاضیانی، ناصر چشم‌آذر، بیژن بیرنگ، علی شاه‌حاتمی و… مقابل دوربین رفته‌اند.

همچنین پیمان معادی، مهناز افشار، مهتاب کرامتی، حبیب رضایی و نیوشا ضیغمی به عنوان گوینده در این مستند حضور دارند و آناهیتا نعمتی نیز به عنوان مجری مقابل دوربین رفته‌ است.

مستند «دره ستارگان» روز جمعه ۳۰ بهمن ماه ساعت ۱۱ در فرهنگسرای نیاوران در اولین نمایش‌اش به روی پرده می‌رود.

کنسرت‌ رایگان در «خانه ایرانی»

همزمان با جشنواره موسیقی فجر، نوای موسیقی آیینی از گوشه‌ی دیگر شهر درحالی به گوش می‌رسد که برای شنیدن آن لازم نیست بهایی پرداخت شود.

نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران با اختصاص بخش ویژه‌ای به “خانه ایرانی”، هر روز میزبان گروه‌های موسیقی آیینی و نواحی از سراسر کشور است که عروسی‌ها و جشن‌های محلی را به نمایش می‌گذارند.

حضور در این کنسرت‌های نمایشگاهی بدون تهیه بلیت امکان‌پذیر است، البته نمایشگاه بین‌المللی تهران که این روزها محل برپایی کنسرت‌های پاپ جشنواره موسیقی فجر است، از خیر گرفتن ورودیه نگذشته است.

روز گذشته (سه‌شنبه) که همزمان با افتتاح این نمایشگاه بود، سالن ۳۸ که به استان‌ها اختصاص دارد تا جاذبه‌های بومی و گردشگری‌شان را معرفی کنند، با نوایی از موسیقی اقوام استان‌های اردبیل، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، بوشهر و گیلان همراه بود.

در طول برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران که تا روز جمعه – ۳۰ بهمن‌ماه – ادامه دارد، گروه‌هایی از استان‌های کرمان، خراسان شمالی، آذربایجان غربی،‌ گلستان، بوشهر،‌ ایلام، کرمان، کردستان، ‌چهارمحال و بختیاری، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان، خوزستان، کرمانشاه، البرز، فارس و آذربایجان شرقی به اجرای موسیقی و رقص‌های محلی خواهند پرداخت.

هر روز هشت گروه بین ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۸ در خانه ایرانیِ نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، به اجرای موسیقی نواحی و آیینی می‌پردازند. بیشتر گروه‌ها درحالی که لباس اقوام خود را به تن دارند، از آلات موسیقی محلی برای اجرای برنامه بهره می‌برند، اما گروه‌های محلی هم هستند که ابزار سنتی خود را کنار گذاشته‌ و به آلات برقی روی آورده‌اند.

در روز افتتاحیه «ودود مؤذن‌زاده» موسیقی محلی آذربایجان را با کیبورد و گیتار الکتریک اجرا کرد، در حالیکه سالن ۳۸ برای به صدا درآمدن این ابزارآلات موسیقی مناسب نبود و صدای پرحجمی فضای سالن را فرا گرفته بود که اجازه نمی‌داد نوای خواننده به خوبی به گوش برسد.

نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران تا روز جمعه ۳۰ بهمن‌ماه، از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برپا است.

- - , .

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 159 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 19:07

کنسرت «ششانگ سوبرامینم»

کنسرت «ششانگ سوبرامینم»

«ششانگ سوبرامینم» از هندوستان آخرین کنسرت شب هفتم جشنواره موسیقی فجر را اجرا کرد. این نوازنده پرآوازه فلوت در کنسرت سه‌شنبه شب در همراهی با «پروپالی فلگون» و «سوبرامنیا ماریتا ماهالی» که به ترتیب نوارنده سازهای کوبه‌ای و تنبورا هستند به اجرای برنامه پرداخت.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، او پیش از آنکه دست به کار موسیقی شود چند کلمه با مخاطبان (به زبان انگلیسی) صحبت کرد.

در ادامه ششانگ نوازندگی خود را آغاز کرد و با آرامش و صبوری آغاز به جمله پردازی در فضای موسیقی هندی کرد. در پاره‌ای موارد از نت‌های کششی استفاده کرد و البته به طور کلی بر اساس آن چه از فلوت به شیوه هندی انتظار است کار خود را ادامه داد و به خوبی از انگشتان خود استفاده می‌کرد و فضاسازی ممکن را نیز انجام می‌داد در ادامه او سازش را تغییر داد و در نت‌های زیرتر به نوازندگی مشغول شد. در این بخش فراز و فرود کار او بیشتر شده بود و جملات انقطاع بیشتری داشتند. در عوض از آواهای بلند خبری نبود. کم کم پذوپتاب فلگون هم به او اضافه شد به عنوان نوازنده‌ای کوبه‌ای ریتم‌ها را واضح‌تر ارائه داد. کوبه‌ای بر سرعت خود افزود و کم کم فلوت ششانگ هم تند تر و پیپیده تر به صدا درآمد. این کار مخاطبان

کنسرت «ششانگ سوبرامینم»

کنسرت «ششانگ سوبرامینم»

حاضر در سالن را سر شوق آورد و آنها این گروه سه نفره را به شدت تشویق کردند. ششانگ و پلپون این جملات را تکرار کردند و بعد به شاخ و برگ دادن به آنها مشغول شدند. در ادامه ساز کوبه‌ای بر خلاف انتظار به فضاسازی برای فلوت مشغول شد و دو نوازنده برای یکدیگر فضا ایجاد کردند. ششنگ با ارائه ملودی پیچیده تبحر خود در نوازندگی در این شیوه از فلوت نوازی را ارائه داد و به تمام فضاهای موجود در ساز فلوت سرک کشید و تنبور را که از بخشی از اجرا به بعد با آنها همراه شده بود بیش از آنکه یک ساز ملودیک باشد در مقام یک ساز ریتم دهنده به اجرای برنامه پرداخت.

در نهایت و پس از تشویق حاضران در سالن ششنگ گفت: «بسیار خوشحالم که در جمع شما بودم و ممنونم که به برنامه ما گوش داده‌اید، من خوشحالم که در جشنواره هستم و امیدوارم به زودی بتوانم دوباره در ایران حضور داشته باشم. من عاشق ایران هستم.» این جملات پایان بخش اجرای نوازنده شناخته شده فلوت از هندوستان بود که در کارنامه خود سابقه نامزد شدن در جایزه گرمی را یدک می‌کشد.

در ادامه عکسهای این اجرا را از طریق سایت «موسیقی ایرانیان» (عکاس: مرضیه امیری) مشاهده نمایید. (برای بزرگنمایی تصاویر، بروی هر یک از عکسها کلیک کنید)

- - , .

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 177 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 17:51

آلبوم «سلام ساده»

آلبوم «سلام ساده»

اولین آلبوم رسمی «امیرعلی بهادری» که با خواندن تیتراژ «ماه عسل» چهره‌ای شناخته شده برای عموم مردم گشت، خود را با عنوان «سلام ساده» و همکاری تعداد زیادی از چهره‌های مطرح موسیقی پاپ ایران توسط شرکت «پخش دنیای هنر» منتشر و روانه بازار موسیقی کشور شد که همزمان با پخش، این اثر به صورت مجازی و از طریق سایت «بیپ تونز» نیز در دسترس مخاطبین قرار گرفت.

این آلبوم شامل ۱۰ قطعه است که تمامی ترانه ها و ملودی های آلبوم از سروده ها و ساخته های وی است. تنظیم قطعات آلبوم «سلام ساده» نیز توسط «زانیار خسروی»، «پیمان میرزایی» و «آرون حسینی» انجام شده است. «سامان لاترانی» نیز در سرایش دو ترانه این آلبوم با امیرعلی بهادری همکاری کرده و «محمد فلاحی» نیز وظیفه میکس و مستر این آلبوم را برعهده داشته است.

«بهار خاکستری»، «باورت نمیشه»، «میم-نون-ت-و»، «عوض نشو»، «نقطه کور»، «فکرای منطقی»، «خاطره»، «پرتگاه»، «بی خداحافظی» و  «نگران نباش» نام قطعات این آلبوم است.

بهادری خود سال‌هاست که در زمینه آهنگسازی و تنظیم موسیقی مشغول فعالیت است و با هنرمندانی چون سیروان و زانیار خسروی، فریدون آسرایی و بسیاری دیگر از خوانندگان مشهور همکاری کرده است، سبک آهنگسازی و تنظیم او پاپ بوده و از موسیقی الکترونیک تاثیر پذیرفته، در بسیاری از آثار وی می‌توان صدای سینتی سایزرها و اصوات دیگر الکترونیک را شنید.

علاقه مندان برای تهیه آلبوم موسیقی «سلام ساده» به صورت نسخه اصلی میتوانند به مراکز معتبر فروش محصولات فرهنگی و هنری سراسر کشور مراجعه نمایند، همچنین این اثر از طریق سایت «بییپ تونز beeptunes.com» نیز به صورت دیجیتال قابل خریداری و دانلود قانونی است.

+دموی قطعات «سلام ساده» را آنلاین بشنوید و در صورت تمایل پس از خرید دیجیتال، قانونی دانلود کنید

در ادامه می توانید کاورهای آلبوم «سلام ساده» را مشاهده نمایید (برای بزرگنمایی تصاویر، بروی هر یک از عکسها کلیک کنید):

تیزر تصویری:

- - , .

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 136 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 13:46

آلبوم قاصدک

آلبوم قاصدک

آلبوم های «قاصدک» و «هست شب» آخرین همکاری استادان محمدرضا شجریان و آهنگساز فقید موسیقی ایرانی زنده یاد «پرویز مشکاتیان» در خارج از ایران منتشر می شود.

به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان»، این آلبوم ها شامل ساز و آواز و تصنیف‌هایی با اشعار سعدی، عطار، مولانا، اخوان ثالث، باباطاهر، نیما یوشیج و حافظ و قطعات تکنوازی سنتور و دونوازی سنتور و تمبک است که دو اجرای مختلف و متفاوت از هر آلبوم مربوط به کنسرت سال ۱۳۷۴ در شهرهای پاریس و گوتنبرگ است.

اجرای پاریس این آثار در سالهای گذشته بصورت غیر رسمی و با کیفیت صوتی نسبتا پایین پخش شده بود که اکنون با کیفیت صوتی مناسب ارائه شده و همزمان اجرای گوتنبرگ هر دو آلبوم نیز که تا بحال شنیده نشده است، در دسترس هنردوستان قرار می‌گیرد.

شایان ذکر است که آلبوم های «قاصدک» و «هست شب» کنسرتی بود در سال ۱۳۷۴ که با اجرای زنده یاد پرویز مشکاتیان، محمدرضا شجریان و همایون شجریان یکی دیگر از آثار جاوادانه زوج بی نظیر موسیقی ایرانی یعنی شجریان و مشکاتیان را خلق کرد. در این کنسرت موسیقی سنتی که در دستگاه های راست پنجگاه، ماهور و دشتی به روی صحنه رفته بود، اشعاری از «اخوان ثالث» اجرا شد که بعد از کنسرت نیز به دلایلی مختلف این اثر هرگز به صورت رسمی و با کیفیت مناسب ارائه نشد. جالب است بدانید «قاصدک» آخرین همکاری مشترک استادان شجریان و مشکاتیان بود.

قابل ذکر است که این آلبومها به مدت ده روز از طریق سایت http://shajarian.info/en/ghasedak نیم بها و پس از آن با قیمت اصلی در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت. مخاطبینی که در مدت این ۱۰ روز خرید می نمایند، روز ۲۳ فوریه لینک دانلود برایشان ایمیل خواهد شد.

در ادامه می توانید دمویی از این اثر را با اجازه صاحب اثر و از طریق سایت «موسیقی ایرانیان» آنلاین بشنوید و در صورت تمایل دانلود نمایید.

- - , .

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 133 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 12:23

جشنواره موسیقی فجر

جشنواره موسیقی فجر

در هفتمین روز جشنواره موسیقی فجر، شش کنسرت موسیقی در پنج سالن فرهنگی و هنری برگزار خواهد شد، دیروز نیز اجراهای مختلفی با استقبال مخاطبین در پایتخت به روی صحنه رفت.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، «سیروان خسروی» ٢٧ بهمن‌ماه برای علاقه‌مندان دو اجرا در ساعت‌های ١٨:١۵ و ٢١ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران خواهد داشت.

سالن رودکی در ساعت ١٨:١۵ شاهد نوایی عرفانی از گروه تاجیکستانی «بدخشان» است.

«کوارتت زهی لایپزیک» با نوازندگی هنرمندان آلمانی اجرای نخست تالار وحدت در ساعت ١٨:١۵ خواهد بود. سپس این تالار در ساعت ٢١ میزبان دو اجرای «اردشیر کامکار و بهداد بابایی» و «ششانک سوبرامنیم» از هندوستان خواهد بود.

فرهنگسرای نیاوران نیز با هنرنمایی گروه «گیل و آمارد» و اجرای موسیقی منطقه گیلان در ساعت ١٩، دومین اجرای خود را در جشنواره موسیقی فجر تجربه خواهد کرد.

گزارش های مفصل «موسیقی ایرانیان» از ششمین روز چشنواره موسیقی فجر را در ادامه دنبال کنید:

حاشیه‌های ششمین شب جشنواره موسیقی

دبیر سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر شامگاه گذشته در یک اجرا حضور یافت.

حسن ریاحی که انتقاد‌هایی مبنی بر کم‌رنگ بودن حضورش در این دوره از جشنواره مطرح شده است، ۲۶ بهمن‌ماه از دوئت ویلن و آلتو با هنرمندی ستاره بهشتی و پانیذ فریوسفی در تالار رودکی دیدن کرد.

هنرنمایی این دو ویلن‌نواز در حضور هفت آهنگساز انجام شد و آن‌ها به‌خاطر تلاش‌های بهشتی و فریوسفی برای برگزاری این کنسرت از این هنرمندان تشکر کردند.

شاهین فرهت نیز در همین راستا گفت که برگزاری چنین برنامه‌ای آهنگسازان ایرانی را برای خلق آثار جدید سرذوق آورده است.

او همچنین با اشاره به این‌که هرمز فرهت – آهنگساز یکی از قطعات اجراشده – در ایرلند است، اعلام کرد که او اردیبهشت‌ماه سال آینده به ایران می‌یاید.

یکی دیگر از حاشیه‌های ششمین روز جشنواره موسیقی فجر به کنسرت «کمانه» هنرمند پرتغالی مربوط بود و این کنسرت با حضور سفیران کشور پرتغال اجرا شد.

شهرام ناظری – خواننده موسیقی سنتی – نیز روز گذشته به کنسرت گروه «دیوانا» از راجستان رفت و از حضور در اجرای این گروه در تالار ردوکی اظهار رضایت کرد.

بخش موسیقی نواحی از ۲۶ بهمن‌ماه به‌طور رسمی کار خود را با اجرا در فرهنگسرای نیاوران آغاز کرد.

ششمین شب جشنواره با استقبال نسبتا خوب مخاطبان همراه بود، البته به‌جز اجرای گروه‌های موسیقی نواحی در فرهنگسرای نیاوران.

- - , .

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 168 تاريخ : سه شنبه 27 بهمن 1394 ساعت: 19:07

کنسرت گروه رستاک

کنسرت گروه رستاک

همزمان با دومین روز جشنواره موسیقی آوای فجر گلستان، آهنگ ها و نواهای محلی نقاط مختلف کشور توسط گروه رستاک درتالار فخرالدین اسعد گرگانی نواخته شد.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، گروه رستاک شامگاه دوشنبه در دو سانس به اجرای برنامه پرداخت که مورد استقبال علاقمندان به هنر موسیقی استان گلستان و شهرستان گرگان قرار گرفت.

اعضای گروه رستاک شامل سیامک سپهری (سرپرست گروه)، فرزاد مرادی، بهزاد مرادی، یاور احمدیفر، محمد مظهری، فرزاد خورشید سوار، سارا نادری، اکبر اسمعیلی پور، نگار اعزازی، نیما نیک طبع، سپهر سعادتی، صبا جمالی، یاسر نوازنده گرجی و حسنا پارسا در این برنامه قطعات موسیقی محلی را با سازهای مختلف سنتی و کلاسیک به اجرا گذاشتند.

نخستین جشنواره موسیقی آوای فجر گلستان با عنوان همدلی و همزبانی از روز یکشنبه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی شهرستان گرگان با حضور ۱۶ گروه موسیقی در قالب گروه های میدانی، صحنه ای، سنتی، کلاسیک، پاپ و بخش ویژه آغاز شده و تا روز جمعه ۳۰ بهمن ماه ادامه داد.

رستاک، مهدی احمدوند، شیدائیان و یک گروه از کشور افغانستان به عنوان گروه های ویژه و میهمان در این جشنواره حضور دارند.

در ادامه عکسهای این اجرا را از طریق سایت «موسیقی ایرانیان» (عکاس: سید سهیل سیدین) مشاهده نمایید. (برای بزرگنمایی تصاویر، بروی هر یک از عکسها کلیک کنید)

- - , .

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 151 تاريخ : سه شنبه 27 بهمن 1394 ساعت: 19:07

کنسرت سالار عقیلی

کنسرت سالار عقیلی

گروه موسیقی سنتی «راز و نیاز» به سرپرستی «سالار عقیلی» و همراهی «حریر شریعت زاده» همسر این خواننده بنام موسیقی ایرانی و نوازده دف و پیانو در تالار وحدت به روی صحنه رفت. این کنسرت، دومین اجرای سالار عقیلی در سی و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر بود. او جمعه شب نیز به همراه گروه «وزیری» به سرپرستی «کیوان ساکت» در همین تالار به اجرای موسیقی پرداخته بود. کنسرت روز دوشنبه‌ی این خواننده در دو بخش برگزار شد که در بخش اول، عقیلی آثار شاعران معاصر را خواند و در بخش دوم به اجرای اشعار کلاسیک پرداخت.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، نوازندگان گروه «راز و نیاز» به روی صحنه آمدند و در حالی که هنوز خبری از سالار عقیلی بر روی سن نبود، به نواختن قطعه‌ای با محوریت ساز سنتور پرداختند. با به پایان رسیدن این اثر بی‌کلام، اجرای قطعه «معمای شاه» با پیانوی «حریر شریعت‌زاده» آغاز شد. شریعت زاده با آسانسور از سمت پایین وارد شد و در حالی که مشغول نواختن پیانو بود، با بالا رفتن آسانسور به همراه سایر نوازنده‌ها از صحنه خارج شد. اندکی بعد تمامی نوازندگان به صحنه بازگشتند و آنجا بود که سالار عقیلی نیز به روی صحنه آمد و بلافاصله شروع به خواند قطعه اول کرد. پس از قطعه «معمای شاه»، این خواننده به اجرای اثر «نگارا» از آثار آلبوم «فصل عاشقی» به آهنگسازی«رضا دربندی» و اثر «ساز و آواز» که قطعه ای نسبتا طولانی بود، پرداخت.

کنسرت سالار عقیلی

کنسرت سالار عقیلی

بعد از آن، این خواننده قطعه‌ی محبوب «وطنم» را در میان شور و هیجان هوادارانش و همچنین همخوانی‌های آنها اجرا کرد. بعد از آن «حریر شریعت زاده» به تک نوازی پیانو پرداخت و در ادامه گروه «راز و نیاز» با اجرای تصنیف «خوشه چین» اثر ماندگار موسیقی اصیل ایرانی به آهنگسازی روح الله خالقی و با شعری از کریم فکور، صحنه را ترک کردند تا بخش اول اجرای آنها به پایان برسد.

بخش دوم اجرای گروه پس از ده دقیقه استراحت آغاز شد و سالار عقیلی و دیگر اعضای گروه او، با لباس‌هایی سنتی به اجرای برنامه پرداختند. اثر «غم عشق» بر اساس شعری از «بابا طاهر همدانی» که عقیلی آن را برای سریال «کلاه پهلوی» خوانده بود،‌ اولین قطعه ای بود که در این بخش خوانده شد و پس از آن اثر «از من بگذر» توسط گروه «راز و نیاز» نواخته و اجرا شد.

با یک «ساز و آواز» دیگر، این خواننده‌ی موسیقی سنتی اثر «در میکده باز است» از حافظ را اجرا کرد که با همراهی مخاطبان همراه شد. بعد از آن «بگذار تا مقابل روی تو بگذریم» که در آلبوم «فصل آغاز» منتشر کرده بود در «سه گاه» اجرا شد و «به سپیدی صلح» ترکیبی از اشعار دو شاعر ارزنده تاریخ ادبیات ایران، حافظ و مولانا با آهنگسازی «حمید دیرباز» اجرا شدند.

او بعد از اجرای این قطعه گفت: «از آنجا که پس از ما گروهی دیگر هنرنمایی می کنند، قطعه آخر کنسرت امروز را اجرا خواهیم کرد. این قطعه اثر «وطنم» با شعری از بیژن ترقی است و آهنگسازی آن را «پیمان سلطانی» انجام داده است.»

پس از صحبت های عقیلی نوازندگان شروع به نواختن این اثرقدیمی کردند و عقیلی آن را با ایستادن مخاطبان به احترام نام وطن اجرا کرد. نوازندگان گروه «راز و نیاز» در کنسرت امروز را حریر شریعت‌زاده (پیانو و دف)، محمدرضا اسکندری (تار)، فردین لاهور‌پور (نی)، آرش کامور (کمانچه)، علی خشتی‌نژاد (تار)، سحاب تربتی (تنبک)، حسین محمودی مجد (سنتور)، بابک میرزایی (عود)، روزبه زرعی نامچلو (سازهای کوبه‌ای)، علیرضا دریایی (کمانچه و ویلن) و داوود منادی (ویلن‌سل) تشکیل می دادند.

در ادامه عکسهای این اجرا را از طریق سایت «موسیقی ایرانیان» (عکاس: علی چاشنی گیر) مشاهده نمایید. (برای بزرگنمایی تصاویر، بروی هر یک از عکسها کلیک کنید)

- - , .

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 184 تاريخ : سه شنبه 27 بهمن 1394 ساعت: 13:50